Personal Coaching

Tupperware Malaysia Online Pilihan No.1!!
INOVASI PRABAYAR TERKINI

PERCUMA Tanpa Syarat

<--SILA KLIK--><--SILA KLIK-->

Friday, 30 August 2013

Selamat Menyambut Hari Kebangsaan!

Assalamualaikum,
Apakah erti Merdeka pada anda?
Kebebasan?
Kedamaian?

PADA TANAH MERDEKA INI

Kami kenal tanah ini
selutnya pernah berbaur
hanyar darah yang tumpah
daripada liang derita para pejuang
lumpurnya pernah tersimbah
daripada batang tumbuh para pahlawan
relung tanah ini pernah bergegar
dek jerit pekik pejuang kemerdekaan
yang mencari benih kebebasan
dadanya pernah mengambus
kujuran kaku anak nusa
yang bangkit membina benteng
bersama keris dan tombahk bersahaja
menyambung nyawa – demi tanah ini
tidak diragut ganas.

Pada tanah merdeka ini
telah tumbuh rimba kemajuan
dan manusia kian lupa asal diri – lalu
api nasionalisme yang lantang bertiup
sejak berdekad lalu kini terpaksa
menunggu sepi mentari Ogos
untuk bernyala kembali
yang membelah relung tanah ini dahulu
kini kian lenyap ditawan arus duniawi
erti kemerdekaan kian kabur
dalam mata fikir anak-anak kini.

Namun kami tetap bersyukur
kerana dengan korban suci

Nukilan:
Wan Muhamad Shukri Wan Abd Rahman

Menarik dan menusuk jiwa!

  

4 Cara Membawa Kebahagiaan dalam Kehidupan dengan Hukum Daya Tarikan

Dale Carnegie yang sangat terkenal pernah berkata:

"Ia bukan apa yang anda ada, atau siapa anda, atau di mana anda berada , atau apa yang anda lakukan yang membuat anda gembira atau sedih. Ia adalah apa yang anda fikirkan ."


Fikiran kita mempunyai kesan yang besar pada cara kita melihat dunia. Apa yang kita fikirkan paling kurang cenderung untuk menduduki kebanyakan persepsi kita .

Fikirkan tentang apa sahaja pekerjaan anda pernah ada dalam tempoh yang panjang. Adakah ia merubah cara anda melihat persekitaran anda? Adakah anda mula melihat lebih banyak perkara-perkara yang berkaitan dengan kerja itu tidak kira di mana anda pergi ?

Pemikiran begini akan terus berulang dan persepsi ini akan mula menjadi minda separa sedar anda selepas beberapa ketika dan ia menjadi sangat penting dalam perjalanan anda untuk mencari kebahagiaan.

Berikut adalah 4 cara yang anda boleh gunakan prinsip ini untuk kebaikan anda:

1. Latih minda anda untuk melihat apa yang membuat anda gembira: Anggap ini adalah pekerjaan sepenuh masa anda. Tugas anda adalah untuk mencari perkara-perkara yang memenuhi jiwa anda dan hala tuju anda. Berfikir secara sedar tentang mereka dan ingat apa saja yang ada dalam setiap situasi yang membuatkan anda rasa gembira/bahagia.

2. Bertafakur: Periksa idea-idea dalam kepala anda lagi dan sekali lagi sehingga ia menjadi kebiasaan supaya anda perasan ia dalam apajua perkara anda lakukan.

3. Menjadi sangat peka dengan pengaruh sosial: Ramai orang akan cuba untuk menjual kepada anda idea tentang apa makna kebahagiaan. Ia biasanya akan berlaku dengan cara yang sangat halus dan ia boleh membantutkan usaha anda untuk mencari kebahagiaan untuk diri sendiri. Berhati-hati dengan ini kerana anda berinteraksi dengan manusia, dan terus fokus kepada mencari perkara-perkara yang membuat anda bahagia. HARUS ingat, kerja anda bergantung padanya!

4. Jauhi diri anda dari perasaan bimbang: Ia adalah hampir mustahil untuk mengekalkan minda yang terbuka dan membina tabiat yang betul apabila anda sentiasa memikirkan tentang perkara-perkara yang salah. Ini adalah latihan kepada pemikiran anda untuk rasa tidak puas hati, dengan mendidik ia supaya sedar kepada semua perkara-perkara yang negatif tentang setiap keadaan. Yakin, dan paksa diri anda untuk keluar dari mana-mana kebimbangan anda mungkin ada. 
Tupperware brands malaysia thoughts

Diharapkan keempat-empat langkah tadi akan membantu anda melatih minda anda untuk menarik kebahagiaan, dan guna hukum daya tarikan untuk menarik perkara-perkara yang membuat anda bahagia ke dalam hidup anda.

Tupperware berjaya

Wednesday, 28 August 2013

Bisu, Buta dan Pekak Juga Boleh Berjaya



Alhamdulillah,
Hari ini saya rasakan antara hari yang terbaik buat saya.
Ramai downline2 saya sudah mula berdikari dan menerima cangkul mereka.
Adapun begitu, ada juga yang masih goyang kaki dan berpura-pura seperti tiada apa2 masalah sedangkan wall facebook tu dah mula jadi tempat jual barang peribadi sebab takde duit.
Cadangan saya, jika anda seorang yang malas.
Pergilah cari kerja di sektor swasta untuk dapatkan sumber kewangan. Setidak-tidaknya boleh memupuk disiplin diri secara paksa.
Jika kebebasan masa dan kewangan yang anda cari...
Berniaga adalah pilihan terbaik anda.

Tidak kira apa saja anda usahakan, yang penting lakukan pengukuhan diri;

#1 Disiplin terhadap diri anda sendiri. Andalah bos, andalah pekerja. Anda pasti tak mahu dipecat oleh diri anda sendiri betul?

#2 Komited dengan kerja anda. Ramai orang boleh bangun awal, buka kedai tepat waktu. Tapi tak ramai yang berjaya menguruskan perniagaan mereka. Contoh paling ketara dari sudut pengurusan kewangan dan masa. Adakalanya sampai 'ter'guna wang modal dan ada juga yang suka-suka nak tukar waktu perniagaan. Bila tengok ramai datang tengahari, mulalah nak buka kedai lewat sikit...

#3 Fokus. Anda mungkin ada beberapa perniagaan, tetapi mana satukan yang paling cocok dengan anda? Anda adalah jenama kepada perniagaan anda. Anda adalah produk yang lahir dari suatu produk. Bisnes mana satukah yang bila sebut saja nama anda, orang pasti ingat produk tersebut. Ramai yang suka ikut trend pemasaran. Tengok ramai orang promote XYZ je, terus nak tukar bisnes pula. Jadilah trend-setter, bukan trend-follower.

Bila anda berjaya menguasai diri anda, anda pasti boleh menguasai apa saja yang berada disekeliling anda! :)

Ada satu kisah yang saya nak kongsikan. Menarik tentang tokoh ini, beliau seorang yang pekak, buta dan bisu!

Sejak diserang sejenis penyakit 19 bulan selepas lahir. Beliau kehilangan upaya untuk mendengar, melihat dan bercakap. Bayangkan betapa sukarnya beliau hidup dalam dunia yang hilang nikmat fizikal. Entah bagaimana beliau merasai nikmat berborak, mendengar muzik atau melihat pemandangan indah pantai.
Helen Keller adalah orang yang bisu dan pekak pertama yang menerima Ijazah Sarjana Muda Sastera. Beliau merupakan ahli Parti Sosialis Amerika yang berwibawa, beliau secara terbuka mengkritik dasar Woodrow Wilson. Helen Keller merupakan pengarang bagi 12 buku dan pemenang Pingat Presiden Kebebasan, beliau seterusnya mengabdikan hidupnya untuk bekerja untuk Yayasan Amerika untuk orang buta.
Satu kata-katanya yang memberikan kesan It’s a terrible things to see and have no visions. Pekak, buta dan bisu fizikal, tetapi berjaya. Malulah kita yang normal ini jika dengan segala indera yang Allah berikan kepada kita, tetapi kita  tidak mampu menyelamatkan kita dari terus dilembukan untuk kepentingan manusia lain.


Hellen Keller Hellen Keller 
  
Sudahkah Anda Putuskan Untuk BERJAYA?
Jon setai kami. Pasti kami bantu Anda Berjaya sehingga anda mencipta nama anda di mercu Kejayaan!

Wassalam~

Tupperware Malaysia : Tupperware Recruiting Rally - Kuantan 31 Ogos 2013

Dah nak dekat penutupo bulan. Ramai juga yang risau gaji sikit sebab banyak bil & hutang2 nak settle. No Hal! Bulan kemerdekaan ni rugi kalau duk rumah tengok TV je... baik pergi majlis ilmu.

SEPETANG Bersama mentor saya MEMBONGKAR Rahsia Pendapatan Sampingan Part Time RM 11 ribu sebulan. Anda di Kuantan !!.. ayuh.. 50 tempat yang terawal sahaja. Hubungi saya 013-9733779 Yoshi .. Masuk PERCUMA !!




Tuesday, 27 August 2013

3 Tips 'Pemikiran Maju' ke arah Kebebasan Kewangan

Saya telah menulis sebelum ini tentang bagaimana mengubah minda anda boleh membinaa kekayaan. Ia adalah sesuatu yang saya minati kerana ia memberi perbezaan yang besar dalam hidup saya!

Tetapi apabila kita membuat keputusan kita mahu mempunyai jenis pemikiran kebebasan kewangan, beberapa langkah pertama yang diambil itu boleh jadi mengerikan seperti menonton orang yang menyeberang tali tegang  merentasi Air Terjun Niagara.

Berikut adalah 3 tips 'Pemikiran Maju' untuk memulakan anda ke dalam tindakan supaya anda boleh memulakan hidup dengan minda bebas kewangan:

Tip # 1 Memberi dengan murah hati (cth: sedekah)

Tidak kira apa yang anda pilih untuk memberikan, dengan memberikan dengan murah hati, anda akan mula membuka minda anda untuk kekayaan masa depan anda dan banyak kebahagiaan.
 
Tip # 2 Meraikan Diri (Belanja sedikit untuk kepuasan diri)

 Ia adalah penting untuk juga memberi ganjaran sendiri. Adakalanya, apabila godaan mendapat terlalu besar, kita berbelanja besar dan melampaui batas, dan kemudian rasa bersalah kerana telah melakukan sedemikian.

Tidak ada ruang untuk rasa bersalah dan terhina dalam gaya hidup tersebut. Mulakan untuk diri sendiri sekali seminggu atau sekali sebulan. Pada mulanya ia tidak perlu apa-apa yang mewah, mungkin satu hari seminggu anda membeli ais krim dari restoran kegemaran anda dan bukannya bangun awal untuk membuat minuman yang biasa anda buatan sendiri. Atau, jika anda mendapati anda ada banyak ketegangan, mungkin merancang pergi ke rumah urut sekali sebulan untuk memanjakan diri adalah pilihan yang tepat untuk anda.

 
Tip # 3 Katakan "YA" kepada Jemputan 

Anda mungkin lebih sukakan duduk sendirian dirumah sambil menonton TV. Namun, hadirkan diri anda dalam sesuatu majlis adalah sangat penting.
Walaupun ini hanya sekadar memenuhi jemputan untuk bersama rakan-rakan anda di taman atau menikmati beberapa aktiviti luar, ini akan membantu anda mengelakkan duduk di rumah dan bimbang tentang kekurangan sumber.

Dan tidak kira apa yang anda pilih untuk lakukan apabila anda keluar rumah, sentiasa cuba untuk menjadi positif dan menyebarkan kegembiraan. Hasilnya, anda akan berasa gembira dan ini akan mengukuhkan minda baru anda.


Jika anda mahu berjaya (atau hidup) di dunia baru ini, anda memerlukan sepenuhnya satu set baru kemahiran dan maklumat.

Anda perlu "mengubah kedudukan" diri sendiri.

Anda perlu untuk merombak bagaimana anda menjalankan perniagaan.

Anda perlu mengubah cara anda menangani dan melabur wang anda.

Seperti mana-mana keadaan lain, jika anda tahu APA yang perlu dilakukan dan APABILA untuk melakukannya, anda bukan sahaja "selamat" ... malah anda boleh meroket(terbang tinggi & laju) dengan mudah!


Seperti kata pepatah Cina, "Disebalik sesuatu masalah, terdapat satu peluang. "

3 Perkara yang Anda Perlukan untuk Mencari Garisan Perak
dalam Awan Ribut Kewangan hari ini.

1) Pengetahuan yang betul pada masa yang betul.

 2) Kenderaan yang betul pada masa yang tepat.

 3) Diri anda yang SEBENAR ... SETIAP masa.
 
Asasnya adalah: A
nda tidak lagi mampu bergantung kepada orang lain untuk mengemudi keadaan huru-hara kewangan ini. Anda perlu bergantung kepada anda "diri.

Seperti orang miskin.
Kalau kita beri mereka makan,
Makanan tetap habis.
Tapi kalau kita bagi mereka cangkul, 
mereka akan belajar cari makan sendiri. 
Tupperware Malaysia

Monday, 26 August 2013

Cermin Diri : Steam It

 Tupperware Brands Steam It
Alhamdulillah,
banyak juga yang saya kecapi dalam Tupperware biz bulan ini.
Sungguhpun adakalanya terasa kekosongan di hati...

 Kamu seperti hantu 
Terus menghantuiku
 Kemana pun tubuhku pergi
 Kau terus membayangi aku
 
Salahku biarkan kamu 
Bermain dengan hatiku 
aku tak bisa memusnahkan 
Kau dari pikiranku.. ini..
 
Didalam keramaian aku masih merasa sepi
 Sendiri memikirkan kamu 
Kau genggam hatiku 
Dan kau tuliskan namamu 
Kau tulis namamu...
Tubuhku ada di sini 
Tetapi tidak jiwaku
 Kosong yang hanya kurasakan
 Kau telah tinggal di hatiku

Bait dari lagu Kosong dinyanyikan oleh kumpulan Dewa 

PS: jangan ditanya sape 'kau' & 'kamu' tu ye... ;)

Anyway...
Malu tak korang?
Bila...
Buka FB, buka twitter, buka instagram, buka blog...
perhatikan post anda...
status update anda, rakan2 anda, keluarga anda...
di saat anda sedang merungut tentang duniawi anda,
ada saudara kita di luar sana sedang menderita dek peperangan...
SENTAP!
cermin balik diri.
peringatan buat diri & rakan2 blogger...

HARUS
Sentiasa bersyukur.
Bersyukur bukan redha dengan segala apa yang ada...
Adakah anda katakan bersyukur itu bila, Bos anda naikkan pangkat, anda cakap "alhamdulillah" je?
pasti anda bekerja dengan lebih baikkan?
begitu juga dengan kehidupan kita. Kita tahu siapa BIG BOSS kita. Adakah kita bersyukur?





Saya lihat,
dalam kehidupan saya ada 5 perkara yang mendorong saya untuk bekerja; 

1. Kemiskinan; saya bukanlah dari keluarga miskin. tapi jika dilihat dari hutang, saya boleh isytiharkan diri saya miskin. Sejujurnya saya percaya wang tidak boleh membeli kasih sayang dan kesetiaan tetapi kekayaan boleh membahagiakan keluarga saya sedikit sebanyak...

2. Perasaan kurang selamat, kerana harus saya berhijrah dari tempat asal saya untuk mencari rezeki. Mesti keluar dari zon selesa.

3. Survival; kehidupan saya adalah milik saya. Saya berjuang demi kehidupan yang lebih baik. Medan pertempuran saya ialah di tengah2 masyarakat.

4. Tidak ada pilihan lain. Sama ada saya lakukan atau saya mati! sampai bila nak bergantung pada mak ayah/penjaga? MESTI berdikari.

5. Falsafah yang di ajar dari kecil. Ia adalah perkara yang paling membimbangkan. Mengubah corak pemikiran. Ibubapa saya, saudara mara, semuanya percaya makan gaji adalah hidup yang lebih terjamin. TIDAK! itu bertentangan sama sekali dengan kalamullah yang mengatakan 9/10 rezeki datang dari perniagaan. Telah terbukti perniagaan adalah kebebasan.

Sungguhpun cabaran itu sangat getir, namun bidaslah dengan hikmah. jangan sampai bongkak, riak & takbur sudah. Kita tak mungkin boleh ubah pemikiran mereka, apatah lagi meyakinkan mereka. Apa yang kita boleh buat ialah, menjadi contoh yang terbaik supaya mereka sendiri merubah pemikiran & hidup mereka.

Saturday, 24 August 2013

Siapa Nak Menang RM500?!!

Join pertandingan ni!

Beli je Freezer Mate dengan saya...pastinya harga murah sikit dari katalog :)

Cabaran Ogos 2013

Hi, assalamualaikum.
Bermula 24 Ogos sehingga 31 Ogos 2013
Saya membuka cabaran kepada semua downline & mana-mana peserta yang belum menjadi ahli Tupperware menyertai cabaran ini.
Syarat:
1) Peserta adalah ahli di bawah organisasi saya. Yang belum mendaftar haruslah mendaftar terlebih dahulu. Daftar =RM70 + meruncit sekurang-kurangnya dengan nilai RM150
2) Merekrut 2 orang ahli dalam tempoh ditetapkan
3) Setiap ahli yg direkrut mestilah membuat pembelian sekurang-kurangnya RM150 nilai runcit.

extra gift kepada yang berjaya meruncit RM500 ke atas :D

Maafkan diri dan terus BERUSAHA!

Hari ini...
Bangun pagi entah Jepun mana call nak cari part-time. ingat boleh je nak nego...tapi...
rasa cam bukan Jepun kot?
Anyway,perkara paling penting hari ini nak cerita pasal memaafkan diri sendiri.
Cemburu sangat tengok kejayaan sifu hari ni.
4 orang rekrut. Dah la sorang tu bawa 2 orang skali terus.
Mana tak panas punggung ni. Hati pun tak keruan rasa.
Tambah pula... sob..sob... (TT_TT)
Hari ni saya diduga dengan berita yang menjatuhkan moral kerja saya.
Nak nangis rasa... 
Tak mau la cerita...sedih betul rasa.
 
Tetapi itu bukan penghalang! Saya akan untuk terus maju. Maafkan diri, perbaiki kesilapan. Ini bukannya masa untuk bersedih! 
Cahaya sudah hampir. Teruskan perjuangan! Usahakan sedetik lebih~!!!
Alhamdulillah, hari ini boleh rekrut 2 orang.
TERIMA KASIH upline-ku Eddy sebab tolong closing sorang kat KL. Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah!!
 
Semua dugaan ni pasti ada hikmahnya. Finish Strong!!
Malam ni saya kena buat extra effort untuk tutup lubang sedia ada.
Mesti mau jumpa dengan lebih ramai orang. Ramai lagi yang belum bertemu peluang merubah hidup dengan Tupperware.
So, sebagai langkah setapak kehadapan, aku nak prepare untuk ******gift! (censored hehehe...)
Orang pertama yang akan recieve menda ni ialah Mr.Lee dari Temerloh!
 Oh, YA!
Kepada semua warga Pahang, di Kuantan khususnya jangan lupa!!!
Kalau nak belajar buat bisnes Tupperware ni secara online. Dengan JAYAnya! Mesti hadir program ini! Lebih ramai orang yang anda bawa lebih besar cek anda! ;)

See ya! (>_^)/" Jom masak-masak!


Friday, 23 August 2013

Usahawan Terulung!

Assalamualaikum,
di awal pagi hari Jumaat ini,
saya nak berkongsi sedikit ilmu yang saya dapati selepas menonton Forum Perdana Ehwal Islam malam tadi.
Menarik perbincangannya, tajuknya Usahawan Terulung.

Panel forum ini ialah ustaz cyber yang terkenal dengan blognya, zaharuddin.net iaitu ustaz Zaharuddin Abd. Rahman dan ustazah Prof. Madya Sharifah Hayati.
Moderator forum ialah ustaz yang sangat popular seantero Malaysia yang sentiasa menghangatkan suasana dan membuka minda ramai manusia iaitu ustaz Ridhwan Tee.
Ustaz Ridhuan Tee Ustaz Zaharuddin Abd. Rahman Ustazah Sharifah Hayati 

Diawal bicara, mukaddimahnya dimulakan berkenaan sahabat Rasulullah yang sangan popular dan sinonim dengan dunia perniagaan iaitu Abdul Rahman bin Auf.

Siapakah beliau?
Abdul Rahman Bin Auf
  1. Salah seorang sahabat Rasulullah yang terkaya
  2. Abdul Rahman Bin Auf telah memeluk Islam sebelum Rasulullah s.a.w memasuki Darul Arqam lagi. Menurut riwayat beliau adalah orang yang 8 dan orang-orang permulaan yang memeluk Islam.
  3. Walaupun ibunya memberi ancaman. Namun Abdul Rahman Bin Auf tetap tegak memeluk Islam dan mencintai Rasulullah S.A.W.
  4. Sebagai seorang sahabat Rasulullah yang akrab, Abdul Rahman mempunyai satu keistimewaan yang khas iaitu berjuang untuk menegakkan agama Allah bukan saja dengan pedangnya bahkan dengan harta dan kekayaannya.
  5. Antara para sahabat yang banyak sekali mengorbankan kekayaannya untuk memperjuangkan kepentingan Islam. Abdul Rahman pernah membahagikan dua kekayaannya untuk dibahagikan kepada fakir miskin dan pernah pula menyerahkan seluruh kekayaannya untuk keperluan sabilillah demi menegakkan panji-panji Islam.
  6. Pernah ditawarkan harta dan isteri oleh golongan ansar selepas berhijrah ke kota Madinah. Namun beliau menolak malah mendoakan keberkatan kepada saufagar tersebut "Saudaraku, semoga Allah akan memberikan berkat terhadap keluarga dan hartabenda saudara. Janganlah disusahkan tentang din saya ini, yang penting bagi saya ialah kiranya saudara sudi menunjukkan saya jalan menuju ke pasar."
  7. Sungguh beliau memang seorang pedagang yang berbakat dan pintar. Dalam sekejap masa saja beliau berjaya menunjukkan keahliannya dalam berdagang hingga berjaya memperoleh harta yang banyak. Beliau mempunyai 100 ekor kuda yang dapat dipergunakan dalam peperangan 100 ekor unta dan 10,000 ekor kambing sehingga diwaktu beliau meninggal, tatkala dihitung seperempat dan kekayaannya menyamai jumlah 84 ribu dinar. 
  8. Pada zaman Rasulullah S.A.W, beliau  pernah membahagikan seluruh kekayaannya dan menyerahkan yang sebahagian itu kepada orang-orang yang memerlukannya.
  9. Rasulullah S.A.W pernah bersabda, "Abdul Rahman Bin Auf adalah saudagar Tuhan " sebagai memujinya atas peranannya menegakkan ugama Allah dengan harta kekayaan. Dalam satu riwayat lain pula Rasulullah pernah bersabda, "Sesungguhnya mereka yang memelihara keluarga saya setelah saya meninggal dunia adalah manusia yang benar dan manusia yang mempunyai kebajikan.
  10. Abdul Rahman adalah di antara sepuluh orang yang telah digembirakan oleh baginda Rasul akan memasuki syurga.

Menarik!
Selain beliau, ada juga diceritakan berkenaan isteri Rasullullah s.a.w yang pertama iaitu Saiditina Khadijah.
Google saja! Anda pasti jumpa lebih banyak cerita menarik. Namun, apa yang saya nak kongsikan sedikit dalam entry kali ini ialah poin2 perbincangan yang penting dan sememangnya logik!

Perhatikan poin #6. Ustazah Sharifah telah menghighlightkan perkara ni iaitu prinsip/konsep berdikari. Berdiri atas kaki sendiri.
Seorang usahawan ialah orang yang berusaha. Dalam kata lain usahawan tidak akan melalui jalan yang senang.
Seorang usahawan mendapat hasil dari keringat dan kecekalan.
Saya sangat setuju!
Semua perniagaan yang bagus pasti melalui pahit manis & cabaran yang tinggi. Lihat saja empayar Donald Trump. Beliau pernah jatuh tetapi dalam masa beberapa tahun saja beliau kembali menjadi billionaire.
Ia adalah perkara yang menakjubkan. Jika diperhatikan kecekalan Abd. Rahman bin Auf, kita boleh nampak bahawa, letaklah beliau dimana-mana sekalipun. Beliau tetap akan berjaya, malah boleh mengatasi pasaran orang lain!
Kenapa?

SIKAP!
Kerap kali juga di dalam al-quran mencatatkan berkenaan uswatun hasanah, sikap yang baik/dicontohi.
Harus ada unsur jihad. Seorang peniaga ialah seorang mujahidin iaitu orang yang bersungguh.
Bukannya yang baru meniaga sebulan, dah putus asa & nampak kepayahan.
Ada juga orang seperti ini yang saya jumpa dalam hidup saya. Mula2 jual produk A, sebab rasa nak jual susah, jual pula produk B. Tak lama lepas tu, bila pesaing ramai, buat produk C pula... akhirnya dia tidak ke mana. Tetap tak cukup duit, tak cukup masa & tidak sihat. 

Teruskan usaha! Jangan berputus asa! Apa yang anda cari mungkin seinchi sahaja lagi!


  • Allah juga pernah berfirman bahawa kecekalan mampu membuka ruang kejayaan dalam dunia ini.
  • Allah juga menyebut : Aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, dan aku bersama mereka apabila mereka mengingatiKu. (Riwayat Muslim)
  • Sebahagian riwayat lain pula berbunyi : Aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, sekiranya mereka bersangka baik, maka akan ditunaikan, jika mereka bersangka buruk, maka turut akan ditunaikan ( Riwayat Ahmad, Ibn Hibban)
 Maka berbanggalah kita jika kita diuji dalam mana2 perniagaan yang kita usahakan. Dan PENTING dalam dunia perniagaan ialah untuk terus BELAJAR. Mana2 majlis ilmu harus dihadiri. Tak kira bagaimana besar majlis tersebut. Kerana dalam majlis tersebutlah kita mungkin mendapat sedikit perkongsian ilmu & inspirasi untuk berjaya.
Nabi Muhammad juga dilatih sejak kecil untuk menjadi usahawan yang berjaya. Dan menariknya apa yang beliau belajar dipraktikkan malah diajar semula kepada sahabat-sahabat lainnya. Ia adalah sistem duplikasi!
inilah perkara yang kami lakukan dalam Team Power. Kuasa menduplikasi! Supaya semua orang boleh dan ada harapan untuk mendapat hasil yang sama seperti orang lain yang berjaya.

Selain berkenaan duplikasi, Ustaz Zaharuddin juga ada menyebut tentang 3 perkara ini;

1) Respon pelanggan - Kita perlu tahu apa maklum balas mengenai servis & produk kita. ia penting bagi menjaga kualiti dan hubungan supaya kita boleh perbaiki di masa akan datang.
2) Toleransi - Mana-mana perniagaan pun pasti alami perkara seperti pelanggan meminta harga lebih murah atau minta kuantiti atau servis yang lebih. Harus kita fikirkan perkara ini. Toleransi bukan bermaksud kita harus memberi semua yang pelanggan mahu, tetapi ia harus dipersetujui supaya kedua-dua pihak tidak teraniaya. Ramai juga peniaga hari ini yang saya nampak memakan diri kerana salah anggap dengan nilai toleransi.
3) Amanah - Menariknya soal amanah ini ditekankan pada sikap discounting yang banyak juga diamalkan oleh ramai peniaga. Harus diingat ia adalah suatu amanah. Memberi diskaun yang melampau semata-mata kerana mahu merebut pelanggan hanya akan memakan diri. Fahamkan pelanggan anda bahawa mereka hanya boleh membeli dengan harga yang selayaknya kerana, ada orang lain yang memberi komitmen untuk mendapatkan diskaun tersebut. Ia sangat tidak adil jika yang bukan ahli boleh membeli produk yang sama dengan harga VIP.

Seorang Peniaga Menambah Nilai Kepada Orang Lain.

Di Malaysia ini, bangsa Cina sering saja dikatakan sebagai bangsa yang memonopoli dunia bisnes.
Tahu tak apa kata Ust.Ridhuan Tee?
Ia adalah pemikiran yang SALAH!
Blueprint anda harus diubah!
Ini bukan soal bangsa. Ia adalah sikap. Lihat persekitaran kita. Kita bergaul dengan siapa? Kita dicorakkan oleh ibubapa kita dengan budaya sedemikian, dari kecil kita 'dibiasakan' dengan banyak perkara yang salah. Namun, fitrahnya manusia yang dewasa diberi kuasa untuk membuat keputusan bagi menentukan masa depan masing2.
Apa yang anda telah lakukan?
Ketahuilah 9/10 dari rezeki datangnya dari perniagaan.
Kita sangat digalakkan untuk meniaga.
Pokoknya sikap kita.
Perniagaan adalah peluang untuk kita memberi manfaat kepada orang lain.
Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji),  serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).  (Surah Ali `Imran: 110)
Telah terbukti dalam sejarah Islam berjaya dikembangkan melalui perniagaan.

Mungkin nampak poyo, remeh & aneh bagi seorang lelaki libatkan diri sebagai penjual produk Tupperware. Sebenarnya TIDAK. Peniagaan adalah untuk semua. Tupperware memberi ruang kepada saya untuk bantu ramai orang memilih gaya hidup sihat bermula dari dapur mereka dan apa yang mereka guna dalam aktiviti seharian.

Apa yang penting dalam melakukan sesuatu bisnes ialah istiqamah.

Jangan menyerah kalah.
Jangan pula mahu menang sampai tak mahu hadapi kekalahan.
daftar ahli

Monday, 19 August 2013

Tupperware Tiruan

Assalamualaikum,
Hari ini saya sekadar mahu berkongsi.
Beza antara tupperware original dengan tiruan.

Ada yang cakap dengan saya, "pada bekas tupperware saya ni ada tulis Made in China. Macam mana nak beza yang tiruan atau tidak?"

Sudah tentu anda tak akan tunggu sampai bila botol berbau baru tau itu yang palsu. Ya, memang beanr. Yang original tak akan berbau walaupun dah guna lama sebab plastiknya berkualiti.

Jom kita tengok perbezaan fizikal lain...
beza design: tak ada mold cop Tupperware. Bentuk penutup berbeza

seperti rajah diatas, Tupperware tiruan a.k.a Tipuware tak ada mold trademark Tupperware.

Harga tipuware tentunya berganda lebih murah
Selain itu jenis font untuk mold juga main peranan. Ada juga yang cetak/mold 'Tupperware'. Tapi yang asli, huruf T nya tidak pernah teeerrrlalu panjang. ;)

Cuba cari mana satu tipuware?
Produk Tupperware Brands majoriti ada warranti seumur hidup. manakala yang tiruan LANGSUNG tiada :)

Saturday, 17 August 2013

Kenapa Mesti Tangguh? ANDAlah Juara!

Hari ini adalah hari kedua saya di Ampang pada minggu ini.
Permulaan hari yang sangat baik.
Awalnya, nak sampai ke Ampang agak mencabar.
Kenapa?
Sesak gilerrr!!!
Jalan jammed sejurus keluar tol gombak. Bayangkan dari tol gombak nk sampai ke Pandan Indah hampir 2 jam!!!
Anyway, tak nak cerita panjang sangat... Saya nk kongsi perkara yang lebih penting. Pagi tadi, sejak 6 pagi saya sudah keluar rumah & mengedar flyers sekitar Pandan Indah. Ternyata sambutan tidak mengecewakan. 8.00pagi pun dah ada yang respon. Sungguh bertuah!
Sehingga jam 11pagi barulah deringan telefon mula beransur kurang. Lewat pula breakfast jadinya...
Seperti yang sebilangan daripada anda ketahui, hari ini majlis pertemuan Team Power telah diadakan.
Dan tetamu jemputan istimewa kami ternyata tidak menghampakan! :)
Lihat saja foto dibawah dan anda nilaikan sendiri betapa segaknya beliau! (ayat bodek nih...hehehe)
Sampai je stokis Ampang, macam2 kami borong. Paling utama, katalog baru!
Video mengenai item istimewa bulan ini bakal menyusul!
Meriah betul suasana di stokis dengan kehadiran keluarga Team Power berbaju raya!
Keeelas Korang!

Lepas je settle borong-memborong di stokis. Kami ramai2 terus konvoi serbu rumah Kak Nor di Ukay Perdana. Meriah betul suasana.
Dalam majlis di rumah Kak Nor, secara tak langsung kami diberi latihan ringkas oleh sifu kami, Abg Syam.
Banyak ilmu yang disampaikan berkenaan kepimpinan, sikap, kemahiran perniagaan dalam talian dan paling best penghargaan!
Saya sangat terinspirasi dengan kejayaan senior2 saya!
Ternyata mendapatkan jualan 10ribu setiap bulan bukanlah sesuatu yang mustahil! Yang paling penting ialah usaha secara berkumpulan.

Banyak mentor2 saya dari pembacaan saya seperti Anthony Robbins, Robert Kiyosaki, Dale Carnegie, Brian Tracy dan lain-lain menyatakan perkara yang sama.
"Teamwork makes a Dream works"
Saya setuju!
Anda bagaimana?
Dalam sesi penghargaan, saya langsung tidak menyangka menerima 2 buah hadiah. Satu daripadanya adalah hamper! Wow!
Itupun sempena kejayaan kecil yang langsung saya tidak jangka diberi penilaian dan penghargaan.
Terima kasih Abg Syam! kerana memberi saya banyak tunjuk ajar & menghargai sekecil-kecil usaha saya!
Kenapa perlu anda bertangguh dan ragu untuk sertai kami?
Percayalah, kami adalah peniaga & jurulatih yang komited!