Friday 30 August 2013

4 Cara Membawa Kebahagiaan dalam Kehidupan dengan Hukum Daya Tarikan

Dale Carnegie yang sangat terkenal pernah berkata:

"Ia bukan apa yang anda ada, atau siapa anda, atau di mana anda berada , atau apa yang anda lakukan yang membuat anda gembira atau sedih. Ia adalah apa yang anda fikirkan ."


Fikiran kita mempunyai kesan yang besar pada cara kita melihat dunia. Apa yang kita fikirkan paling kurang cenderung untuk menduduki kebanyakan persepsi kita .

Fikirkan tentang apa sahaja pekerjaan anda pernah ada dalam tempoh yang panjang. Adakah ia merubah cara anda melihat persekitaran anda? Adakah anda mula melihat lebih banyak perkara-perkara yang berkaitan dengan kerja itu tidak kira di mana anda pergi ?

Pemikiran begini akan terus berulang dan persepsi ini akan mula menjadi minda separa sedar anda selepas beberapa ketika dan ia menjadi sangat penting dalam perjalanan anda untuk mencari kebahagiaan.

Berikut adalah 4 cara yang anda boleh gunakan prinsip ini untuk kebaikan anda:

1. Latih minda anda untuk melihat apa yang membuat anda gembira: Anggap ini adalah pekerjaan sepenuh masa anda. Tugas anda adalah untuk mencari perkara-perkara yang memenuhi jiwa anda dan hala tuju anda. Berfikir secara sedar tentang mereka dan ingat apa saja yang ada dalam setiap situasi yang membuatkan anda rasa gembira/bahagia.

2. Bertafakur: Periksa idea-idea dalam kepala anda lagi dan sekali lagi sehingga ia menjadi kebiasaan supaya anda perasan ia dalam apajua perkara anda lakukan.

3. Menjadi sangat peka dengan pengaruh sosial: Ramai orang akan cuba untuk menjual kepada anda idea tentang apa makna kebahagiaan. Ia biasanya akan berlaku dengan cara yang sangat halus dan ia boleh membantutkan usaha anda untuk mencari kebahagiaan untuk diri sendiri. Berhati-hati dengan ini kerana anda berinteraksi dengan manusia, dan terus fokus kepada mencari perkara-perkara yang membuat anda bahagia. HARUS ingat, kerja anda bergantung padanya!

4. Jauhi diri anda dari perasaan bimbang: Ia adalah hampir mustahil untuk mengekalkan minda yang terbuka dan membina tabiat yang betul apabila anda sentiasa memikirkan tentang perkara-perkara yang salah. Ini adalah latihan kepada pemikiran anda untuk rasa tidak puas hati, dengan mendidik ia supaya sedar kepada semua perkara-perkara yang negatif tentang setiap keadaan. Yakin, dan paksa diri anda untuk keluar dari mana-mana kebimbangan anda mungkin ada. 
Tupperware brands malaysia thoughts

Diharapkan keempat-empat langkah tadi akan membantu anda melatih minda anda untuk menarik kebahagiaan, dan guna hukum daya tarikan untuk menarik perkara-perkara yang membuat anda bahagia ke dalam hidup anda.

Tupperware berjaya