Monday 26 August 2013

Cermin Diri : Steam It

 Tupperware Brands Steam It
Alhamdulillah,
banyak juga yang saya kecapi dalam Tupperware biz bulan ini.
Sungguhpun adakalanya terasa kekosongan di hati...

 Kamu seperti hantu 
Terus menghantuiku
 Kemana pun tubuhku pergi
 Kau terus membayangi aku
 
Salahku biarkan kamu 
Bermain dengan hatiku 
aku tak bisa memusnahkan 
Kau dari pikiranku.. ini..
 
Didalam keramaian aku masih merasa sepi
 Sendiri memikirkan kamu 
Kau genggam hatiku 
Dan kau tuliskan namamu 
Kau tulis namamu...
Tubuhku ada di sini 
Tetapi tidak jiwaku
 Kosong yang hanya kurasakan
 Kau telah tinggal di hatiku

Bait dari lagu Kosong dinyanyikan oleh kumpulan Dewa 

PS: jangan ditanya sape 'kau' & 'kamu' tu ye... ;)

Anyway...
Malu tak korang?
Bila...
Buka FB, buka twitter, buka instagram, buka blog...
perhatikan post anda...
status update anda, rakan2 anda, keluarga anda...
di saat anda sedang merungut tentang duniawi anda,
ada saudara kita di luar sana sedang menderita dek peperangan...
SENTAP!
cermin balik diri.
peringatan buat diri & rakan2 blogger...

HARUS
Sentiasa bersyukur.
Bersyukur bukan redha dengan segala apa yang ada...
Adakah anda katakan bersyukur itu bila, Bos anda naikkan pangkat, anda cakap "alhamdulillah" je?
pasti anda bekerja dengan lebih baikkan?
begitu juga dengan kehidupan kita. Kita tahu siapa BIG BOSS kita. Adakah kita bersyukur?





Saya lihat,
dalam kehidupan saya ada 5 perkara yang mendorong saya untuk bekerja; 

1. Kemiskinan; saya bukanlah dari keluarga miskin. tapi jika dilihat dari hutang, saya boleh isytiharkan diri saya miskin. Sejujurnya saya percaya wang tidak boleh membeli kasih sayang dan kesetiaan tetapi kekayaan boleh membahagiakan keluarga saya sedikit sebanyak...

2. Perasaan kurang selamat, kerana harus saya berhijrah dari tempat asal saya untuk mencari rezeki. Mesti keluar dari zon selesa.

3. Survival; kehidupan saya adalah milik saya. Saya berjuang demi kehidupan yang lebih baik. Medan pertempuran saya ialah di tengah2 masyarakat.

4. Tidak ada pilihan lain. Sama ada saya lakukan atau saya mati! sampai bila nak bergantung pada mak ayah/penjaga? MESTI berdikari.

5. Falsafah yang di ajar dari kecil. Ia adalah perkara yang paling membimbangkan. Mengubah corak pemikiran. Ibubapa saya, saudara mara, semuanya percaya makan gaji adalah hidup yang lebih terjamin. TIDAK! itu bertentangan sama sekali dengan kalamullah yang mengatakan 9/10 rezeki datang dari perniagaan. Telah terbukti perniagaan adalah kebebasan.

Sungguhpun cabaran itu sangat getir, namun bidaslah dengan hikmah. jangan sampai bongkak, riak & takbur sudah. Kita tak mungkin boleh ubah pemikiran mereka, apatah lagi meyakinkan mereka. Apa yang kita boleh buat ialah, menjadi contoh yang terbaik supaya mereka sendiri merubah pemikiran & hidup mereka.