Tuesday 27 August 2013

3 Tips 'Pemikiran Maju' ke arah Kebebasan Kewangan

Saya telah menulis sebelum ini tentang bagaimana mengubah minda anda boleh membinaa kekayaan. Ia adalah sesuatu yang saya minati kerana ia memberi perbezaan yang besar dalam hidup saya!

Tetapi apabila kita membuat keputusan kita mahu mempunyai jenis pemikiran kebebasan kewangan, beberapa langkah pertama yang diambil itu boleh jadi mengerikan seperti menonton orang yang menyeberang tali tegang  merentasi Air Terjun Niagara.

Berikut adalah 3 tips 'Pemikiran Maju' untuk memulakan anda ke dalam tindakan supaya anda boleh memulakan hidup dengan minda bebas kewangan:

Tip # 1 Memberi dengan murah hati (cth: sedekah)

Tidak kira apa yang anda pilih untuk memberikan, dengan memberikan dengan murah hati, anda akan mula membuka minda anda untuk kekayaan masa depan anda dan banyak kebahagiaan.
 
Tip # 2 Meraikan Diri (Belanja sedikit untuk kepuasan diri)

 Ia adalah penting untuk juga memberi ganjaran sendiri. Adakalanya, apabila godaan mendapat terlalu besar, kita berbelanja besar dan melampaui batas, dan kemudian rasa bersalah kerana telah melakukan sedemikian.

Tidak ada ruang untuk rasa bersalah dan terhina dalam gaya hidup tersebut. Mulakan untuk diri sendiri sekali seminggu atau sekali sebulan. Pada mulanya ia tidak perlu apa-apa yang mewah, mungkin satu hari seminggu anda membeli ais krim dari restoran kegemaran anda dan bukannya bangun awal untuk membuat minuman yang biasa anda buatan sendiri. Atau, jika anda mendapati anda ada banyak ketegangan, mungkin merancang pergi ke rumah urut sekali sebulan untuk memanjakan diri adalah pilihan yang tepat untuk anda.

 
Tip # 3 Katakan "YA" kepada Jemputan 

Anda mungkin lebih sukakan duduk sendirian dirumah sambil menonton TV. Namun, hadirkan diri anda dalam sesuatu majlis adalah sangat penting.
Walaupun ini hanya sekadar memenuhi jemputan untuk bersama rakan-rakan anda di taman atau menikmati beberapa aktiviti luar, ini akan membantu anda mengelakkan duduk di rumah dan bimbang tentang kekurangan sumber.

Dan tidak kira apa yang anda pilih untuk lakukan apabila anda keluar rumah, sentiasa cuba untuk menjadi positif dan menyebarkan kegembiraan. Hasilnya, anda akan berasa gembira dan ini akan mengukuhkan minda baru anda.


Jika anda mahu berjaya (atau hidup) di dunia baru ini, anda memerlukan sepenuhnya satu set baru kemahiran dan maklumat.

Anda perlu "mengubah kedudukan" diri sendiri.

Anda perlu untuk merombak bagaimana anda menjalankan perniagaan.

Anda perlu mengubah cara anda menangani dan melabur wang anda.

Seperti mana-mana keadaan lain, jika anda tahu APA yang perlu dilakukan dan APABILA untuk melakukannya, anda bukan sahaja "selamat" ... malah anda boleh meroket(terbang tinggi & laju) dengan mudah!


Seperti kata pepatah Cina, "Disebalik sesuatu masalah, terdapat satu peluang. "

3 Perkara yang Anda Perlukan untuk Mencari Garisan Perak
dalam Awan Ribut Kewangan hari ini.

1) Pengetahuan yang betul pada masa yang betul.

 2) Kenderaan yang betul pada masa yang tepat.

 3) Diri anda yang SEBENAR ... SETIAP masa.
 
Asasnya adalah: A
nda tidak lagi mampu bergantung kepada orang lain untuk mengemudi keadaan huru-hara kewangan ini. Anda perlu bergantung kepada anda "diri.

Seperti orang miskin.
Kalau kita beri mereka makan,
Makanan tetap habis.
Tapi kalau kita bagi mereka cangkul, 
mereka akan belajar cari makan sendiri. 
Tupperware Malaysia