Sunday 7 September 2014

Buku Kegemaran Saya

Chapter #4
Damai Sejahtera
Atas nama Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Entry kali ini berkenaan buka-buku yang saya minati. Sebelum ini pernah saya ceritakan dalam entry tahun lepas dalam tajuk Rahsia Orang Berjaya 

Tupperware Malaysia
5 buku kegemaran saya

Sebelum saya cerita pasal buku kegemaran saya ni... nak celoteh sikit perkara yang berlaku hari ni. Sebenarnya dari malam tadi cukup cemas sebab ada barang yang customer order tak dapat nak di pos. Mujurlah downline tinggal berdekatan boleh membantu. So, rezeki tu bagi kat dia jelah... sebab dia yang pergi ambil barang dan deliver kepada customer... (sebenarnya saya dapat juga royalti dari belian beliau.. Alhamdulillah~tolong downline dapat income juga)
So, berbanyak terima kasih pada Pn. Nor Adilah sebab bantu memantapkan servis Jomtapauweh sebagai #1 Choice.
Terima Kasih Kak Dila!!
Oklah, berbalik kepada cerita asal.

Ni, nak habaq kat hangpa semua. (Tiba-tiba loghat utara.. hehehe)

Saya kurang baca novel tempatan. Karya tempatan yang saya baca kebanyakannya karya Abdul Latip Talib dan Dr. HM Tuah Iskandar. Lain-lain karya yang saya baca ialah dari Ustaz Pahrol Juoi, Ust. Zaharuddin, Dr.MAZA, Ust.Zahazan dan Dr. Danial Zainal Abidin.
Kenapa saya suka karya mereka?
Sebab mereka menganjurkan kehidupan gaya Islam. Iaitu kehidupan sejahtera yang tidak jumud dan mudah diterima orang lain. Malah ia sangat mudah dipraktik.

Travelog Minda Tajdid karya Dr. MAZA sangat membuka minda saya dalam perjalan sebagai muslim dan peniaga yang mencari kejayaan dunia dan akhirat. Manakala Jom Mengetop karya Dr.HM Tuah Iskandar membuka minda saya kepada kreativiti dan pembentukan personaliti. Malah, nama blog ini juga di-inspirasi-kan dari bacaan buku-buku beliau.

Secara peribadi saya lebih meminati tulisan pengusaha tersohor dan pakar-pakar dari luar negara. Kerana ia lebih berkesan secara sejagat berbanding karya lokal. Bukan sebab karya tempatan tidak bagus, tetapi yang tempatan hanya terhad kepada orang tempatan. Berbanding karya luar negara yang lebih meluas.
Hadiah pertama saya dari RTM. Slot Kalam Damai. Selepas saya menulis artikel berkenaan beberapa ayat dalam Al-Quran
Saya bukanlah orang yang sangat ritual. Tapi saya sangat mementingkan agama dari segi perlaksanaan dan tujuan ia diturunkan. Bukan saya memperlekehkan ibadah orang lain diluar tapi pernahkah anda fikir... kenapa tiap-tiap kali solat Jumaat ada je selipar yang hilang. Malah orang Islam hari ni kebanyakannya tak ingat pun bila kali pertama mereka ucap kalimah syahadah...



Membaca harus dipupuk dari kecil
Saya cukup bertuah kerana dari kecil lagi saya dah dipupuk untuk spend masa baca buku. Setiap buka yang saya beli mestilah berguna untuk masa depan saya, masa saya yang lapang dan sumber rujukan bila perlu. 


Anda bagaimana? Apa buku kegemaran anda? Jom kongsikan bersama saya di ruang komen :)

1 comment:

Terima Kasih! ^_^