Saturday 28 September 2013

Jom masak sambal hitam

Assalamualaikum,

Sebelum saya pergi memasak di Stokis Tupperware di Bukit Ubi, Kuantan hari ini...saya nak kongsikan my favourite sambal. Sambal hitam Penjom(nama daerah di Kuala lipis, Pahang)

Ada banyak versi sambal hitam, tapi formula asasnya senang aja.
ikan bilis,
belimbing hitam(belimbing buluh rebus sampai hitam)
cili padi, dan  bawang merah.
ada sesetengah orang suka letak kicap, garam dan gula sebagai perisa tambahan. tapi perahan limau nipis aja sudah cukup untuk saya.

OK, langkah-langkah nak masak sambal ni agak rumit. tapi cubalah anda tanyakan yang pakar. Sebab saya nak cerita bahagian yang saya buat aje. Biasanya saya dah beli siap2 belimbing hitam tu. so, balik rumah, goreng jelah...hehehe...


1. Tumbuk cili padi , 3 ulas bawang merah sampai hancur lumat. hiris nipis taw. Ikan bilis pun anda boleh tumbuk skali tapi jangan sampai hancur... Tumbuk belimbing buluh separa lumat.

2. Panaskan minyak. Tumiskan bawang yang dihiris sampai wangi.  Pastu campak bahan yang ditumbuk tadi sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga).  Tambahkan perahan limau nipis. Biarkan sambal kering sedikit (ala2 serunding gitu...).  Bila dah garing, padam api dan angkat sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang...

nak senang, guna aje Tupperchef Inspire. Takyah letak minyak. Hah! Lagi senang!
So, petang ni nak hidang kat ramai orang, guna segala produk Tupperware. Termasuk rempah ratus Asian Meals! Nak tau saya masak apa?
Tunggu!!!
Tak mau tunggu?
JOM jumpa saya! 0139733779 kita buat program masak2 kat tempat anda!