Monday 23 September 2013

Nak Bisnes Guna Blog?

Assalamualaikum,
Apa khabar semua netizens! :)
Baca saja tajuk entry ni, saya pansti anda mungkin individu yang tercari-cari kerja atau sumber pendapatan sampingan yang mudah kan?
Sebelum saya ceritakan lebih lanjut, saya nak bagi tau kenapa bisnes Tupperware ni mudah melalui blogging.



Inilah kelebihan BLOG

Blogging adalah satu media perhubungan yang begitu efisyen dan platform yang popular sebagai tempat berkongsi idea, pendapat dan untuk memberi bimbingan atau tutorial dalam pelbagai bidang.

Berkongsi pengetahuan dan pengurusan adalah kelebihan yang amat penting dalam blogging. Dalam pada itu,faedah lain yang boleh diperolehi daripada blogging ialah 'self-marketing', pembinaan komuniti, perkhidmatan pelanggan yang lebih baik, penulisan yang menarik, penubuhan sosial dan teknik komunikasi yang lebih baik. Di bawah ini saya senaraikan beberapa kelebihan utama:

1. Penghubung
Ia merupakan teknik yang efisyen dan kos-efektif untuk mengiklan maklumat dan kepakaran mengenai bisnes anda kerana ia merupakan penghubung dengan komuniti yang besar. Sangat membantu bagi bisnes kecil, bagi mereka yang tidak mampu untuk melabur dalam pemasaran produk atau servis.

2. Komunikasi Secara Terus
Terus kepada pelanggan atau pengunjung blog, di mana mereka bebas meluahkan idea, pertanyaan atau pengalaman berkenaan dengan sesuatu komoditi atau topik. Dengan cara ini, penerbit atau 'tuan punya blog' akan mendapat gambaran dari pelabgai cadangan,pendapat dan boleh membuat beberapa perubahan di dalam proses pengeluaran.

3. Masa Nyata (Real time)
Blogging membolehkan sesiapa sahaja berdebat atau berdiskusi secara 'on-the-spot'. Anda tidak perlu menunggu keesokan harinya untuk membaca keratan akhbar. Pihak pengiklanan boleh membuat perubahan dengan segera dan memberitahu kepada pembaca mengenai sebarang perubahan. 

4. Pendapat Yang Demokratik
Tidak ada halangan bagi sesiapa pun untuk membuat 'post', melainkan jika menyebabkan pembaca lain tersinggung. Melalui blog, anda akan mendapat pandangan yang berbeza dan mengelakkan idea yang berulang-ulang daripada respon yang diterima bagi sesuatu produk atau servis. Dengan ini juga, ia mengikut konsep demokrasi di dalam sumber informasi.

5. Search Engine Optimization (SEO)
Blogging menggunakan teknik SEO dan dengan cara ini dapat membantu meningkatkan kedudukan dalam enjin carian atau 'Search Engine'.Kos untuk servis SEO adalah di dalam anggaran antara $5000 ke $10,000 dolar. Servis ini sedikit sebanyak meningkatkan populariti sesebuah blog tersebut, dengan memaparkan hasil carian untuk 'keyword' yang spesifik apabila pengguna menaip di dalam kotak carian(search box). Oleh sebab itu,kebanyakan blog mempunyai 'keyword' yang berulang.Ini akan menyebabkan hasil enjin carian yang lebih positif dan meningkatkan keuntungan.

6. Penerbitan Yang Pantas
Usahawan sesuatu bisnes menggunakan teknik blogging ini untuk menyatakan atau meluahkan kepakaran, pandangan, dan pengetahuan dengan jelas kerana ianya merupakan alat atau 'tools' yang pantas dan mudah. Dalam pada itu, banyak syarikat yang menyediakan tips untuk blogging secara online untuk memulakan proses tersebut.Ia adalah mudah bagi pengunjung blog untuk melayari blog dan memberikan idea atau pertanyaan.

7. Penjimatan Kos
Blogging juga merupakan satu medium atau cara yang murah untuk membawa nama sesuatu syarikat menjadi perhatian ramai. Bisnes yang kecil menggunakan blog untuk menerangkan ciri-ciri produk yang hendak dipromosikan, menjual dan untuk melakukan perbandingan di antara sesuatu produk.Ini seterusnya dapat mengurangkan keseluruhan belanjawan dan memberi hasil yang lebih baik di mana ia menyediakan skop untuk para pembaca atau pengunjung blog memberi maklum balas.

8. Reputasi
Dengan perkhidmatan pelanggan yang baik dan produk yang berkualiti tinggi, blog mampu membina kepercayaan pelanggan dan konfiden kepada syarikat. Ia melambangkan atau menggambarkan kredibiliti pemilik blog tersebut sebagai seorang yang mahir dan menjaga reputasi syarikat, membolehkan pelanggan merasa selesa dan bebas untuk bergantung atau berharap.

Kesimpulannya blog ni FREE, traffik senang dapat terutamanya blogger sebab templete ada banyak, dan mudah dijumpai dalam Google. Tambah pula memang blogger ni bawah seliaan Google.
Saya memang tak sangka...blog saya akan menang(hek eleh, poyo! kekeke XP )
Actually, sebelum saya buat blog ini saya pernah mempunyai blog lain yang saya gunakan sebagai medium berkarya dan mencurahkan perasaan (peewwwiitt! serius yo! zaman kolej dulu...hehe)

This time, blog ni saya buat berinspirasikan sifu punya blog(seperti tertera dalam gambar)
Sememangnya saya mengidamkan Condimate ni sejak awal penglibatan dalam bisnes Tupperware lagi. Sememangnya usaha saya berbaloi.
BUT 
Yang lebih penting, hadiah yang tuhan anugerahkan adalah lebih menarik.
Sejurus pengumuman pemenang dibuat, bilangan pengunjung bertambah ramai DAN ramai yang nak jadi ahli atau buat bisnes melalui blog ni datang berbondong-bondong. Seharian jawab sms,whatsapp dan panggilan. 
 Ini adalah antara individu yang berjaya saya rekrut melalui blog. Hafiz adalah pembaca senyap(silent reader) blog saya. Beliau mendapat akses ke blog saya melalui post Twitter saya(Min_TeamPower)
 En.Mie merupakan pembekal selipar yang saya kenal agak lama, namun setelah lama terputus hubungan, kami ditakdirkan berjumpa kembali apabila isteri beliau membaca blog saya di rumah. Ia bagaikan takdir! (pernah dengar ayat ni? XD )





Rumahlah ofis saya, tempat saya melakukan perniagaan dan pengurusan.

Saya tak mampu memberikan jaminan kepada anda, tetapi saya cuma boleh memberitahu anda bahawa, jika anda konsisten dan fokus, apa saja DMO(daily method operation/ cara kerja harian) yang anda lakukan, pasti menjadi!