Saturday 7 November 2015

Tips Majukan Bisnes Ketika Ekonomi Sedang Mencabar (Part 1)


Di kala ekonomi teruk, dalam berita selalu tunjuk nilai saham jatuh ratusan point.

Tapi waktu yang sama, ada pulak 100 stok yang naik.
Macamana tu?
Bila ekonomi teruk, ada beberapa 'shift' dalam pasaran.
Contohnya, dulu ramai orang beli BMW. Sekarang saham BMW turun, tapi saham Proton used / second hand naik
Dulu orang banyak makan di restoran exlusive. Sekarang, kedai mamak lebih maju.

Dulu orang panggil 'tukang' untuk baiki kerosakan rumah. Sekarang orang pergi 'DIY Store' dan baiki sendiri.

Bila market berubah, tapi kita masih maintain marketing strategy yang sama, sales strategy yang sama, itu yang mungkin kita rasa 'stuck'

Dengan memahami perubahan, kita boleh buat 'growth plan' kita.
Contohnya, jika saya supplier aksesori kereta, saya akan lebihkan jual aksesori proton, berbanding kereta mewah.

Jika saya supplier sabun pencuci pinggan dan lantai, saya akan target lebih banyak kedai mamak dan bagi keistimewaan pada mereka, berbanding restoran exlusive.

Growth plan pula, kurang bermakna kalau kita tak monitor, compare dan ukur hasil kerja2 kita.
TIndakan anda sekarang.

Cerr tanya diri sendiri. "Ada tak perubahan yang berlaku pada market aku sekarang? Jika ya, apa perubahannya?"
Sila komen😉

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^