Tuesday 26 May 2015

Mempunyai Matlamat Yang Jelas - Satu Kehidupan

jual tupperware malaysia murah | tupperware malaysia catalogue | tupperware malaysia branch | tupperware malaysia promotion 
Apakah anda? Seorang yang malas? Apakah anda akan membazirkan kehidupan anda dengan maraton berpuluh movie, atau berpuluh episod drama? Apakah anda akan tenggelam dalam kesibukan bermain game? Apakah anda sudi untuk membazirkan masa berjam-jam melepak dengan kawan, bersembang benda yang kosong? 

Atau anda mempunyai cita-cita yang besar dan kerana itu anda akan fokus, mengatur perancangan, memilih aktiviti yang bermanfaat, sentiasa melakukan muhasabah diri dan progress, berusaha keras menambah ilmu, mempunyai jadual dan disiplin, agar tiada masa yang terbazir sia-sia, menjauhi perkara yang boleh merosakkan peribadi, membina sikap yang mampu untuk menguruskan cita-cita yang besar tadi, dan macam-macam lagi perkara positif?
Ya, anda lihat kan? Pastinya anda akan sibuk untuk memperkasakan diri, tidak membazirkan masa, jika benar anda serius untuk menggapai matlamat anda.

Bagaimana jika tiada matlamat?
Pastinya hidup kita kosong, dan kita buat apa sahaja sesuka hati kita, seterusnya membawa kepada pembaziran masa, dan tidak efisyen, berakhir dengan tiadanya peningkatan kemudian kita tidak ke mana-mana.

Contoh matlamat yang jelas
 Robert T Kyosaki : "Pada hari ini ada berjuta manusia yang berada dalam persekitaran yang tidak mendorong kepada Pembelajaran, Kekayaan & Pembangunan Diri. Pepatah lama ada menyatakan : "Sekiranya saya tahu di mana tempat saya akan mati, saya tidak akan pergi ke tempat itu"..."

Antara perkongsian seorang rakan dari seminar Dr.Azizan Osman
Jika laut itu adalah ilmu, berapa banyak Tupperware yang anda guna untuk cedok air itu?
Ikhlas,
Yoshi

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^