Tuesday 12 May 2015

BPA Pada Makanan Dalam Tin

Bukankah kita sudah membuang BPA?

Beberapa tahun lalu kita semua telah membuang botol bayi dan bekas plastik selepas bahan kimia toksik Bisphenol A (BPA) yang melanda berita , akhirnya termasuk dalam senarai kesihatan menakutkan. Tetapi, apakah kita sekarang selamat dari BPA? Anda akan mempunyai masalah mencari bayi BPA botol hari ini, tetapi banyak plastik dan makanan dalam tin - termasuk makanan bayi - mungkin masih mengandungi tahap besar BPA.

Fakta 

  • BPA adalah bahan kimia toksik yang boleh meluluh ke dalam makanan daripada lapisan lacquer yang tin dan dari bekas makanan lain dan botol yang diperbuat daripada plastik tertentu.
  • Pada tahun 2010, satu ujian PILIHAN mendapati BPA dalam pelbagai makanan dalam tin - termasuk makanan bayi - pada tahap yang ramai pakar percaya adalah berbahaya. Pertubuhan-pertubuhan lain, termasuk pengawal selia makanan negara Australia, Makanan Piawaian Australia New Zealand (FSANZ), telah melaporkan penemuan yang serupa.
  • Tidak ada sebab untuk mempercayai bahawa kita kurang terdedah kepada BPA sekarang daripada pada tahun 2010. Industri amalan tidak berubah; FSANZ terus mengekalkan bahawa BPA adalah selamat pada tahap yang biasa terdapat dalam makanan.
  • PILIHAN ingin melihat FSANZ ikut contoh pengawal selia di Amerika Utara dan Eropah dan lebih proaktif dalam melindungi pengguna.
 

 Apa Itu BPA?

Bisphenol A (BPA) adalah bahan kimia industri yang digunakan dalam penghasilan plastik polikarbonat dan resin epoksi. Ia pertama kali disintesis oleh ahli kimia Rusia dalam tahun 1891. Dalam tahun 1930-an ia dikenal pasti sebagai estrogen sintetik dan dipertimbangkan untuk penggunaan farmaseutikal tetapi ia tersimpan daripada kajian makmal sehingga tahun 1960-an, apabila plastik berasaskan BPA mula-mula dihasilkan.
Pengeluaran dunia kini kira-kira enam juta tan setahun, sebahagian besar digunakan untuk pengeluaran polikarbonat (digunakan untuk membuat CD, cermin mata kanta, botol air dan banyak produk pengguna yang lain yang memerlukan plastik yang telus) - dan resin seperti bahan yang digunakan untuk jenis makanan dalam tin demi mencegah kakisan.

Adakah BPA Berbahaya?

BPA adalah disruptor endokrin - yang bererti bahawa ia adalah satu bahan kimia yang boleh mengganggu endokrin (atau sistem hormon). Disruptors endokrin boleh menyebabkan tumor kanser, kecacatan kelahiran dan lain-lain gangguan pembangunan. Secara khusus, BPA telah dikaitkan dengan kanser payudara dan prostat kanser, kecacatan alat kelamin lelaki, permulaan awal baligh dalam perempuan, kegemukan dan masalah tingkah laku seperti perhatian defisit gangguan hiperaktif.
Pendedahan manusia kepada BPA adalah meluas. Satu kajian yang dibiayai kerajaan di Amerika Syarikat, misalnya, mendapati tahap dikesan BPA dalam air kencing daripada 93% daripada orang yang berumur enam tahun dan lebih tua. Kimia keluar dari lapisan tin, dan dari botol polikarbonat dan lain-lain bekas makanan polikarbonat - terutamanya apabila dipanaskan atau terhakis ketika dibersihkan.

Tetapi pakar-pakar tidak bersetuju ...

Tidak ada yang mempertikaikan bahawa BPA adalah toksik pada tahap tinggi pendedahan. Tetapi pakar-pakar berbelah-bagi sama ada BPA pada tahap yang rendah didapati dalam makanan menimbulkan risiko besar kepada kesihatan manusia.
FSANZ, sejajar dengan Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA), menegaskan bahawa ia adalah selamat untuk menelan sehingga 50 mikrogram BPA per kilogram berat badan setiap hari - tiada satu pun makanan yang kita diuji menyampaikan lebih daripada 10% daripada jumlah ini per hidangan.
Sains, bagaimanapun, semakin maju. Ramai pakar-pakar bebas kini bimbang bahawa had ini adalah berdasarkan kepada ujikaji yang dilakukan pada tahun 1980-an, bukan pada beratus-ratus lebih haiwan makmal dan kajian baru-baru ini yang mencadangkan kita boleh berada di risiko dari dos yang lebih rendah.

'Dos menjadikan racun'

Ahli-ahli sains dibahagikan atas prinsip tradisional asas toksikologi - bahawa eksperimen dengan dos yang tinggi biasanya akan mendedahkan potensi bahaya dos yang rendah. Anggapan ini berasal dari kerja 16 Paracelus toksikologi abad, yang kata-kata "dos yang menjadikan racun" (membayangkan bahawa walaupun bahan-bahan toksik boleh selamat selagi dos yang kekal di bawah tahap tertentu) masih prinsip batuan dasar untuk ahli toksikologi. 


Mengapa ia tidak baik untuk bayi dan kanak-kanak

Bayi dan kanak-kanak adalah yang paling berisiko kerana berat badan yang kecil dan pertumbuhan yang pesat. Satu hidangan beberapa makanan bayi kami telah menguji menyampaikan kira-kira 50 mikrogram BPA dalam satu hit, jadi bayi 10kg akan mendapat 10% daripada had pendedahan yang selamat daripada sumber yang satu ini sahaja.

Bagaimana untuk mengelakkan BPA

Anda boleh melindungi dan kesihatan keluarga anda sendiri dengan meminimumkan pendedahan anda kepada BPA.
  • Carilah produk BPA-free. Semakin banyak produk BPA bebas telah ke pasaran. Carilah produk yang dilabel sebagai BPA-free. Jika produk yang tidak dilabel, perlu diingat bahawa beberapa, tetapi tidak semua, plastik ditandakan dengan kod kitar semula 3 atau 7 boleh dibuat dengan BPA.
  • Mengurangkan tin. Mengurangkan penggunaan makanan dalam tin, kerana kebanyakan tin dipenuhi dengan resin yang mengandungi BPA.
  • Elakkan haba. Pakar menasihatkan terhadap gelombang mikro plastik polikarbonat atau memasukkannya ke dalam mesin basuh pinggan mangkuk kerana plastik yang boleh memecahkan dari masa ke masa dan membolehkan BPA untuk Meluluhkan ke dalam makanan.
  • Gunakan alternatif. Gunakan kaca, porselin atau bekas keluli tahan karat untuk makanan panas dan cecair daripada bekas plastik.

Keluarga Ceria dengan Gaya Hidup Lebih Sihat

Tupperware: Bekas yang lebih selamat menjamin kesihatan makan anda.

RM170.00 : Hubungi 013 973 3779 Untuk Runding Harga

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^