Jom Tapau Weh! ❁ MEMANG BEST!

Dapatkan pelbagai maklumat di sini dan ikuti kisah perjalanan saya bersama Tupperware Brands Malaysia! Jom Tapau Weh! ✌☺

jual tupperware malaysia murah | tupperware malaysia catalogue | tupperware malaysia branch | tupperware malaysia promotion

i-Radio LTFM

Search This Blog

Thursday, 16 April 2015

Berkebun Belakang Rumah

Penat semalam tak habis lagi.
Tapi...
Rasa teruja masih seperti api yang membara!
Kali ni, misi berbakti kepada tanah pula.

Pada 12hb baru-baru ini, kami ke Baling untuk jumpa ayahnya si Roni. Katanya ayahnya berkebun. Jadi apa lagi?
Kami bukan nak petik buah. Tapi nak serap ilmu pertanian.
Seronok tau! Bayangkan nanti nak masak untuk makan semua petik belakang rumah saja!
Lepas je breakfast mee goreng yang Alang masak, terus je kami ke Baling.
Perjalan hampir sejam juga. Tapi tak ada lah terasa sangat...
Teruja lah kan...











ayah Roni tunjukkan hasil tanaman kacang panjang beliau.
Dalam mengusahakan projek pertanian kos murah ni, kami kena pilih tanaman yang sesuai untuk ditanam sebagai tanaman primer dan sekunder. Yang cepat besar dan yang lambat sikit(3 ke 4 bulan tempoh matang).
Jadi, untuk yang awal-awal ni kami pilih kangkung, sawi, serai, kacang panjang dan jagung. bunyinya macam banyak. Tapi kalau nak makan sendiri, setakat belakang rumah lepas...

Boleh laa...
Sebelum balik rumah. Kami singgah Lata Bayu dulu untuk lepas gian mandi sungai. Hehehehe... sori, gambar biasa-biasa je...


Keadaan belakang rumah yang baru dibuang rumput liar. Tepi rumah masih bersemak...

 Balik dari sungai memang memenatkan sampaikan semuanya sampai rumah je terus rasa nak tido. Tapi keesokannya, pagi-pagi dah nampak Alang tengah mencangkul. Sementara tu, saya pun mandi dan masak sarapan.
 Kawasan rumah kami terangkan dan bersihkan. Sembilan batas kami berjaya siapkan. Tu pun campur rumah sebelah yang tak dihuni. Mujurlah tuan rumah benarkan. Sekurang-kurangnya rumah dia pun hilang semaknya.
Harapan kami, supaya orang lain dalam taman juga mampu buat supaya sama-sama dapat manfaat dan jimat belanja. Tubuh pun jadi sihat dan alam pun makin mesra dengan kita.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^

Terima Kasih Sudi Lawat~. Powered by Blogger.

Followers

Google+ Followers

TABUNGAN + PERBELANJAAN = PENDAPATAN

TABUNGAN + PERBELANJAAN = PENDAPATAN
Cuba buat keputusan jumlah yang anda ingin simpan sehingga ke waktu tertentu, kemudian campurkan dengan kadar perbelanjaan bulanan anda. Hitung jumlahnya untuk tentukan kadar pendapatan yang anda perlu perolehi.

Tupperware Brands menyediakan pelbagai pendapatan dan tabungan yang anda mungkin perlukan.

Jangan tunggu sampai esok. Hubungi Yoshi SEGERA di 0139733779 atau jomtapauweh@gmail.com