Berkebun Belakang Rumah

Penat semalam tak habis lagi.
Tapi...
Rasa teruja masih seperti api yang membara!
Kali ni, misi berbakti kepada tanah pula.

Pada 12hb baru-baru ini, kami ke Baling untuk jumpa ayahnya si Roni. Katanya ayahnya berkebun. Jadi apa lagi?
Kami bukan nak petik buah. Tapi nak serap ilmu pertanian.
Seronok tau! Bayangkan nanti nak masak untuk makan semua petik belakang rumah saja!
Lepas je breakfast mee goreng yang Alang masak, terus je kami ke Baling.
Perjalan hampir sejam juga. Tapi tak ada lah terasa sangat...
Teruja lah kan...











ayah Roni tunjukkan hasil tanaman kacang panjang beliau.
Dalam mengusahakan projek pertanian kos murah ni, kami kena pilih tanaman yang sesuai untuk ditanam sebagai tanaman primer dan sekunder. Yang cepat besar dan yang lambat sikit(3 ke 4 bulan tempoh matang).
Jadi, untuk yang awal-awal ni kami pilih kangkung, sawi, serai, kacang panjang dan jagung. bunyinya macam banyak. Tapi kalau nak makan sendiri, setakat belakang rumah lepas...

Boleh laa...
Sebelum balik rumah. Kami singgah Lata Bayu dulu untuk lepas gian mandi sungai. Hehehehe... sori, gambar biasa-biasa je...


Keadaan belakang rumah yang baru dibuang rumput liar. Tepi rumah masih bersemak...

 Balik dari sungai memang memenatkan sampaikan semuanya sampai rumah je terus rasa nak tido. Tapi keesokannya, pagi-pagi dah nampak Alang tengah mencangkul. Sementara tu, saya pun mandi dan masak sarapan.
 Kawasan rumah kami terangkan dan bersihkan. Sembilan batas kami berjaya siapkan. Tu pun campur rumah sebelah yang tak dihuni. Mujurlah tuan rumah benarkan. Sekurang-kurangnya rumah dia pun hilang semaknya.
Harapan kami, supaya orang lain dalam taman juga mampu buat supaya sama-sama dapat manfaat dan jimat belanja. Tubuh pun jadi sihat dan alam pun makin mesra dengan kita.

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^

Terima Kasih Sudi Lawat~. Powered by Blogger.

Search This Blog

Jom Jadi Peminat Tupperware Malaysia

Google+ Followers

Followers

Tupperware Sg. Petani TV: Jom Tapau Weh!

i-Radio LTFM