Saturday 21 February 2015

Kenapa saya PILIH MAHU BERNIAGA

Assalamualaikum dan damai sejahtera semua.

Saya dah banyak menerima sms, private-message daripada kawan2 online dan offline saya. Tak kurang juga ada panggilan telefon. Majoriti mengajak saya sertai perniagaan mereka dan banyak yang bermodalkan duit. Terus terang saya nak kata semua yang ajak saya sebab mereka kata saya rajin berbisnes dan mungkin keuntungan yang banyak menjadi matlamat utama. 

Bukannya saya tak mahu. Siapa tak nak untung besar kan? Tapi kalau ada yang sampai cerita buruk pasal bisnes lain, produk pun tak guna dan paling teruk atas alasan 'kawan tolong kawan'. Saya memang tak minat nak join atas dasar simpati atau kawan-kawan.

Keduanya saya tak suka dengan plan marketing sesetengah perniagaan sebab terlalu kompleks dan banyak cekadaknya. Memanglah ada ramai yang dah jadi ahli tapi ramai yang tak jelas bagaimana strategi atau plan marketing dia. Sebab kebanyakkan mereka jadi untuk beli kegunaan sendiri, bukan berniaga. 


Sebab apa saya berniaga?

Pertama: Sebab memang saranan dien untuk berniaga. 9/10 rezeki datang dari perniagaan.
Kedua: Sebab saya guna produk tersebut. Saya faham pengunaan produk tersebut. dan....
Ketiga: Saya jelas dan faham strategi pemasaran dan komisyen jualan.

Jadi perniagaan saya lebih fokus dalam Tupperware oleh sebab-sebab di atas.Saya akan share kebaikan produk ini kepada orang lain.

JADI AHLI TUPPERWARE
Asalnya saya cuma nak guna produk tersebut. Tapi sebab nak murah, saya daftarlah jadi ahli. Sebab bila jadi ahli dapatlah diskaun maksimum 25%. Dari situ saya perlahan-lahan, cuba-cuba 'promote'. (manalah tahu kot-kot ada rezeki kan??) DAN 'terjadilah' bisnes di siti sampailah naik pangkat sikit-sikit.
Bagaimana? Saya cuma rujuk manual, belajar dari buku panduan dalam beg kit tu. Baru tau yang Tupperware ni rupanya MLM (multi level marketing). Macamana kira komisyen, untung runcit dan rekruit pasukan.

Memang macam mimpi, register Tupperware sekadar jadi ahli sebab nak beli bekas air je pon. Akhirnya ianya menjana pendapatan side income saya.


Barang pertama Tupperware yang saya beli masa jadi ahli July 2013. Bekas oren tu free gift dari upline
 Komisyen tak banyak tetapi asalkan ia halal dan dari usaha kita sendiri.
Inilah perniagaan yang membantu saya menjanakan pendapatan



Merekalah business partner saya. Kami sentiasa menyokong antara satu sama lain
Berniaga mendidik saya belajar tentang membina personaliti dan keyakinan diri. Teknik jual produk, mendekati pelanggan sehingga pelanggan boleh terima kita dan nak beli produk tersebut. Itulah pengalaman yang saya sangat2 hargai. Berniagalah untuk memberi nilai baik kepada orang ramai.

Adab ketika berniaga;

1) Layanlah pelanggan umpama permaisuri atau raja. Saya suka pelanggan gembira dan puas hati apabila membeli dengan saya, tak jemu-jemu.

2) MLM adalah kebebasan dan pembinaan rangkaian yang boleh menjana pendapatan sampingan. Dengan pendapatan itu untuk buat perlaburan ASET! bukan liabiliti. Jadi bila tengok orang MLM tayang kereta baru dan hebat, berhati-hati. Kadangkala golongan ini kereta mewah tapi tayar 'botak'. Berhati-hati memilih kumpulan dan pemimpin anda. Terpulanglah masing2 punya selera.

3) Dan paling utama memang kena BELAJAR. Bila rajin belajar baru ada ilmu kan? Saya belajar buat blog, online marketing, macamana nak buat party tupperware, kelas pengenalan dan pembelajaran produk2 baru dan macam2 lagi.

Ada yang bekerja dari pukul 8 pagi hingga 5 petang, rehat, makan, sembahyang, jaga anak, TAPI dengan business berjalan secara online. Jadi tak sukar sebab tak perlu buka kedai. Kalau  yang suri rumah jika berniaga memang boleh sebenarnya... Tiada mustahil!
Saya kerap pergi seminar2, banyak membaca dan bertanya macam2 perkara. Kena ada perasaan nak belajar, banyak bertanya jadi senang pemimpin atau leader nak bimbing dan pandu kita. Dan kita perlu berdikari, nak usaha sendiri tidak mahu bergantung  pada orang lain. Dan Alhamdulilah jika berusaha adalah rezeki!

Saya buat perniagaan bukan untuk mengejar kekayaan, tapi mahu bebas hutang! Fahamilah, semuanya perlu bermatlamat. Walaupun, kita tiada kelulusan dalam perniagaan, tiada diploma atau ijazah dalam perniagaan mahupun pemasaran tapi saya boleh berniaga.  Hidup dengan rezeki yang dikurniakan Allah SWT.

Ingin tahu bagaiman untuk memulakan perniagaan sambilan??
Contact saya 
Yoshi
013 973 3779

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^