Tuesday 4 November 2014

Jom Meniaga

Damai sejahtera,
atas nama Tuhan semesta alam yang maha Pengasih lagi maha Penyayang

Tahun 2015, saya melihat keadaan ekonomi yang lebih mencabar terutamanya buat mereka yang berpendapatan tetap serta rendah atau sederhana. Cabaran melangsaikan hutang-hutang di insitusi kewangan serta non-performing loan untuk kereta, kad kredit serta hartanah juga akan meningkat. 

Polisi kerajaan di dalam melaksanakan GST akan memberikan sedikit bahang di dalam senario ekonomi kepada masyarakat secara umumnya walaupun ianya bagus untuk Malaysia menjadi sebuah negara maju sedikit masa lagi. 

Polisi PTPTN yang bakal mengetatkan syarat pembayaran semula pula akan memberikan cabaran berat terutamanya kepada 2/3 peminjam yang rata-ratanya anak bangsa saya. 

Jika kita tidak bertindak merubah keadaan ekonomi kita dengan berniaga serta meningkatkan pendapatan kita dengan segera, suka atau tidak, kita akan menghadapi tekanan ekonomi yang mampu memberi kesan kepada banyak perkara. Kesan kepada perhubungan rumahtangga, kesan kepada anak-anak serta peningkatan kadar stress. 

Duit memang bukan segala-galanya, tetapi duit adalah alat yang bagus jika digunakan dengan baik. Ia dapat memberikan manfaat kepada ramai orang untuk kejayaan dunia dan akhirat. 

Bila saya kata, jom berniaga, ramai yang kata saya poyo! Anda nak tahu saya poyo atau tidak, anda tunggulah sedikit masa lagi, bila segala kos harga barang meningkat tetapi gaji anda tidak meningkat, bila kadar pinjaman meningkat, bila kos hartanah meningkat lagi, bila sewa rumah meningkat lagi, bila kos isi minyak meningkat lagi, bila kos nak kahwin meningkat lagi..... Masa itu kita tengok siapa poyo. 

Sesiapa yang pernah join Group Whatsapp yang kami adakan pasti tahu, apa yang saya kongsikan tentang ilmu dan pengalaman saya membina perniagaan saya serta bagaimana saya membantu beratus-ratus anak murid saya Alhamdulillah telah banyak membuka minda ramai untuk meningkatkan pendapatan mereka dengan memulakan perniagaan sehingga ramai yang telah membuat beberapa puluh ribu ringgit setahun.

Bukan semua orang faham apa yang saya cuba kongsikan di sini. Siapa yang faham dan bertindak, Insya Allah akan nampak peluang yang akan wujud di sebalik cabaran ekonomi yang lebih dahsyat nanti. 

Akhir kata, saya selalu sebutkan perkara ini, jika kita mati esok hari, tidak banyak isu yang kita perlu fikirkan tetapi jika belum sampai masanya, suka atau tidak, kita mesti melakukan persediaan. Nak hidup pun kena bersedia di samping bersedia dengan kematian. 

Apa sahaja yang saya kongsikan di sini adalah mengikut ilmu dan pengalaman saya berniaga serta menghadapi pelbagai cabaran ekonomi sejak awal penglibatan. 

Jika anda merasakan yang anda ingin lebih memahami dan ingin belajar bagaimana memulakan perniagaan, saya mencadangkan agar anda buat tindakan segera untuk mencari ilmu berniaga. Saya akan berkongsi lebih banyak tentang bagaimana anda lebih bersedia dengan membina perniagaan anda sendiri dengan cara yang mudah.
http://jomtapauweh.blogspot.com/p/daftar.html

http://jomtapauweh.blogspot.com/p/daftar.html

http://jomtapauweh.blogspot.com/p/daftar.html

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^