Tuesday 19 August 2014

Berkongsi Ilmu Jalan Kejayaan

Damai sejahtera,
Atas nama Tuhan yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Hari ni saya bukan nak cerita pasal kejayaan saya. Saya cuma nk cerita macam mana nak gapai kejayaan sebagaimana orang lain yang dah berjaya.

Setakat hari ini, saya bersyukur saya boleh katakan diri saya ada kejayaannya.
Ramai yang tertanya-tanya bagaimana nak capai ke tahap ini?
Jawapannya.
BELAJAR

Tiada isu teknikal how to do this and that.
Sekecil-kecil usaha ialah berkongsi ilmu.

Blum cukup ilmu?
Ramai yang mengeluh atau bila ditanya jawapannya blum cukup ilmu atau takde tips atau kejayaan nk dikongsi.
Itu salah!
Perasan tak di fb/twitter ramai yg update status dengan makian, pujian, marah2 atau paling koman copy paste cerita orang lain.

It's Allright to Share
Kongsikan sahaja apa jua. cerita, gambar lucu, tips2, resepi. copy paste pun takpe asalkn semuanya positif.
Semua orang berjaya ada saja sesuatu yang menarik mereka kongsikan. sebab itu mereka mudah menarik perhatian orang lain. walaupun bersederhana!

Orang miskin tidak berkongsi
Apa yang ada pun tak cukup dan selalu tak cukup. sebab itu mereka miskin. sedangkn banyak perkara mereka boleh kongsikan cuma mereka tidak menghargainya kerana dah anggap ia adalah biasa.
contoh:
basuh baju guna tangan.
bagi dia mungkin itu perkara yang biasa. tapi, perkara itu boleh juga dikongsikan. teknik basuh baju misalnya, cara gosok/sental... bahan/sabun apa yg diguna.
Still, idea/ilmu menarik untuk dikongsi.

Jangan kedekut ilmu
sharing is caring. what you give, you get back.
Berkongsi adalah keprihatinan. Berkongsi ilmu ibarat mensedekahkan harta kerana ilmu itu sesuatu yang beharga.
Percayalah! Apa yang anda beri, pasti dibalas kembali.

Puji tuhan semesta alam.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^