Thursday 14 August 2014

3 Tips Hebat Untuk Menikmati SEKARANG

Damai sejahtera,

Adakah ia pernah berasa seperti hidup anda dengan cepat melewati anda oleh kerana anda sentiasa memikirkan tentang masa lalu atau bimbang tentang masa depan?

Sebenarnya, hanya masa ini anda mempunyai pasti, adalah masa 'ini, sekarang.

Untuk membantu anda melangkah ke SEKARANG ... hari ini saya ingin berkongsi 3 tips hebat untuk menyerap dan menikmati masa kini. Saya menggalakkan anda untuk melaksanakan sekurang-kurangnya 1 daripadanya minggu ini :)


Tip 1 - Menjadi sedar - Jika anda dapati anda mengadu atau terlebih menganalisis, berhenti dan alih perspektif anda ke dalam SEKARANG dengan memberi tumpuan kepada persekitaran anda atau apa sahaja yang anda lakukan.

Jika anda di lampu berhenti atau terperangkap dalam lalu lintas, mengambil kesempatan daripada masa ini untuk menyambung dengan apa yang berlaku di sekeliling anda. Pertama bermula dengan menyedari corak pernafasan anda dan kemudian melihat angin, matahari, orang lalu-lalang dan bau dan bunyi yang berbeza.

Tip 2 - Fokus perhatian anda - Jika anda bercakap dengan rakan, makan atau bekerja, cuba untuk tidak melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti lain seperti bercakap di telefon atau memeriksa e-mel anda.

Sebaliknya tumpukan perhatian sepenuhnya terhadap apa sahaja yang anda lakukan pada waktu itu dan jangan biarkan fikiran merayau anda. Tumpukan perhatian anda ke dalam SEKARANG dan jadilah yang terbaik yang anda mampu ketika waktu itu.

Tip 3 - Lupakan masa lalu dan masa depan - Jika anda menghabiskan hidup anda mengenang masa lalu atau bimbang tentang masa depan, anda akan kehilangan kehidupan.

Jadi lain kali anda menyedari fikiran anda berkeliaran di luar merisaui atau untuk melibatkan diri dalam pemikiran penasaran jangan hukum diri sendiri atau memaksa fikiran anda. Sebaliknya memperakui mereka, membolehkan mereka untuk meninggalkan secara sendirinya dan ingatkan diri anda untuk kembali ke masa kini.



 Masa berlalu dengan cepat, jadi pastikan anda menikmati setiap saat dan benar-benar menikmati kegembiraan hidup.

Dan jangan lupa untuk amalkan! Ingat bahawa konsisten satu-satunya cara untuk membentuk satu tabiat baru, jadi mulakan menikmati masa kini segera :)

Untuk kehidupan yang terbaik,
Yoshi #jomtapauweh

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih! ^_^