Sunday 17 November 2013

Nasi Lemak Tupperware

Assalamualakum,
Selamat pagi!! :)
Sebelum ni #jomtapauweh dah pernah cerita pasal satu resepi.
Kali ni nak citer sejenis lagi resepi.
Basic2 jer... Malaysia most wanted yo! Most glamorous Nasi Lemak!
Semua orang pon tau nasi lemak. Tapi, saya nak cerita camne saya masak ikut cita rasa saya.
Nasi lemak jenis yang saya suka, yang saya kira 'lengkap'.
Nasi lemak yang lengkap bagi saya ialah nasi lemak yang ada nasi yang cukup rasa lemaknya, sambal kosong yang ala2 kering dan bawangnya hancur, ada telur rebus yang dibelah separuh, timun beberapa hiris, kacang dan ikan bilis goreng.
PERFECT! ;)

Bahan-bahan ( 4 orang makan )

Bahan utk nasi:
  • 2 pot beras
  • setengah biji santan kelapa
  • Air skit, garam dan sikit hirisan halia
Bahan utk sambal:
  • 3 sudu besar cili boh
  • sebiji bawang besar  dikisar halus (guna turbo chopper)
  • sedikit air asam jawa
  • 2 ulas bwng putih dan 2 ulas bawang kecil
  • Garam, gula dan air secukupnya
Extras:
  • Timun
  • Kacang tanah(goreng)
  • Telur
  • Ikan bilis 

Cara-cara

  1. Rebus telur sampai masak.
  2. Masak nasi cam biasa. Cedok je dari Rice Dispenser campurkan santan dgn air,juga masukkan halia yg telah dihiris nipis dan sedikit garam.
  3. Guna turbo chopper untuk lumatkan bawang.
  4. Panaskan kuali dgn sedikit minyak, goreng kacang sampai masak. Kemudian, tos kan kacang. dan goreng pula ikan bilis.
  5. Ikan bilis yang digoreng tadi biasanya akan tinggalkan rasa masin2 pada minyak. Toskan, kemudian masukkan cili boh,air asam jawa dan kisaran bawang tadi. Tggu sehingga masak.
  6. Senduk nasi yg telah masak ke dalam pinggan. Letak sambal dan bahan-bahan extras bersama. Siap.
PS: Saya lebih menyukai masakan yang kurang kolestrol, kalori dan lemak. Jadi saya pilih untuk rebus saja telur. Dan masak guna Tupperchef Inspire. Sebab anda boleh tinggalkan minyak jika masak guna Tupperchef Inspire. ;) 


Ada sebarang soalan dan cadangan? Komen di ruang di bawah atau dail saja 013 973 3779