Makan Gaji VS Makan Komisen

Assalamualaikum,
ni saya nak cerita sikit...
sikit je....
mula2 bacalah keratan akhbar ni dulu...





Ok, ape motif citer pasal menda ni?
Sebenarnya nak cerita, kerja makan gaji ni tak semestinya menjamin masa depan.
Anda tak akan capai kebebasan masa dan wang.
Hidup mungkin boleh mewah. Tapi setakat tu je.
Bila dah pencen tengoklah majoriti. Duit habis kat anak2. Pastu anak2 pula miskin.
Itupun kalau pangkat tinggilah. Kalau yang sedang2 tu rasanya macam, boleh idup jelah. Cuma hutang tu...hmmm...kira sendirilah. duit pencen pun abis buat bayar bil hospital.

Bukan nak kata kerja tu tak bagus. BAGUS!
Tapi ramai sangat yang lebih suka penjarakan diri. Cipta keterikatan dalam kehidupan sedangkan Allah jadikan kita ni khalifah. Sepatutnya kita yang tentukan masa kita, tentukan berapa banyak pendapatan kita.
Ini tidak, tengoklah kat pejabat, kilang atau di mana anda bekerja.
Kadang2 kerja sama banyak dengan rakan sekerja, tapi gaji lain2. Ada juga yang kerja lebih, tapi gaji sama yang kurang buat kerja. Mulalah dengki mendengki tak puas hati.
Ada lagi...
Nak dapat majikan yang baik, alhamdulillah.
Yang dapat dapat majikan ermmm...'kureng skit' tu paham2 jelah...
Asik2 kena marah. Kalau buat kerja baik pujian sikit pun tak dapat.
Nak dapat terima kasih pun susah...
Pastu mengeluhlah sana sini, komplen macam2...cipta suasana negatif di tempat kerja.
Ini gejala tidak sihat!

Masa kerja sebagai juruteknik kat sebuah kilang elektronik dulu, saya alami perkara2 macam ni. Banyak pahit manis.
Tapi semuanya mula berubah bila kita mula buat bisnes.
Part-Time je...
Makan komisen.
Tapi...
Biasalah...bila kita dapat duit skit mulalah dengar tiga perkara ni;
1) BELANJAlah sikit....
2) Komisen dah banyak...Bagilah FREE se, dua...
3) Alah, SEDEKAH sikit kat member2 ape salahnye...

Ni lah dia bahasa yang ORANG BIASA guna...
Kerja harap gaji bulan. Lepas seminggu buat muke sebek(mcm miskin gitu...)
Duit abis kat hutang, beli lauk, beli ubat, ASTRO!
Benda yang kurang penting pun dia belanjakan juga.
Kadang2 tak faham juga, yang berkhasiat tu tak nak pulak bagi kat anak2. Beli jajan tiap2 ari. Racun lah tu...adoyai...
Budaya ni memang tak baik..
Satu lagi, bila anak perform tak bagus tak kira pelajaran atau perangai. Boleh pulak cakap "budak ni memang malas sikit...bla3", "budak ni asyik tau nak main... je!" yg teruk lagi "apsal la budak ni jahat sangat!?"...Hello! Anak sendiri tu...!!
Perents camni memang nak kena cepuk!


Sesungguhnya orang-orang yang beriman serta orang-orang yang berhijrah dan berjihad(harta dan diri) di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (QS al-Baqarah [2]: 218).

Berubahlah!
Dalam ayat ni ada beberapa poin penting.
1) Beriman - Yakin: Kena yakin dengan sistem dan aturan yang Allah dah tetapkan. Kalau Allah cakap budak2 memang suka main, itulah fitrahnya. Kalau Allah cakap 9/10 rezeki tu datang dari perniagaan itulah fitrahnya. Janganlah duk baca qur'an tapi sepatah haram tak faham. Duk sibuk harapkan pahala dari taranum aje. RUGI! Pahala tu lebih besar jika kita lahirkan kata-kataNya.

2) Berhijrah - Tak semestinya berpindah tempat. Pemikiran sikap semua tu kena hijrah. Dan hijrah tu bukan sekali. Hijrah tu maksudnya sentiasa improve. Move on! Grow up better and better!

3) Jihad (Harta dan Diri) - Harta ialah komitmen anda. Ramai orang sanggup gi perang bersabung nyawa. Tapi bila bab komitmen harta. FAIL! Mahal sangatlah, Takut rugilah, Tak Cukup duitlah...
Funfair, gi shopping, tengok wayang, karaoke...BOLEH PULAK!

So ini yang saya nak offer kat anda!
5 sebab pilih team power photo kenapaperlupilihTP_zps1482dd9d.jpg
5 Paksi nilah yang menjadi kekuatan kami. Bermula dengan saya seorang di Kuantan kini, ahli Team Power di Kuantan dah mencecah LEBIH 50 orang!
Dan mereka berjaya menggandakan bisnes mereka dalam masa satu bulan saja!
Hebatkan?
Mereka bukanlah orang yang berduit. Berbekalkan motivasi yang kami capai secara talian dari seluruh Malaysia, kami berjaya capai kejayaan bersama-sama. Lihatlah buktinya!












Terima Kasih Sudi Lawat~. Powered by Blogger.

Search This Blog

Jom Jadi Peminat Tupperware Malaysia

Google+ Followers

Followers

Tupperware Sg. Petani TV: Jom Tapau Weh!

i-Radio LTFM