Personal Coaching

Tupperware Malaysia Online Pilihan No.1!!
INOVASI PRABAYAR TERKINI

PERCUMA Tanpa Syarat

<--SILA KLIK--><--SILA KLIK-->

Tuesday, 1 July 2014

Salam Ramadhan 5 Tips Bulan Puasa

Salam Ramadhan semoga diberkati. Bagi memastikan kesihatan yang baik dan pemakanan berzat yang mencukupi semasa musim puasa, ikuti tips ini:

1. Kekal penghidratan
Semasa Ramadhan, adalah dinasihatkan untuk minum air sebanyak mungkin sebelum, semasa dan selepas waktu makan.

2. Berbuka puasa anda perlahan-lahan
Berbuka puasa perlu beransur-ansur. Bermula dengan air, pembuka selera kecil panas seperti sup, salad ringan dan yogurt atau cawan kecil jus segar dan juga 2-3 tarikh adalah disyorkan. Tarikh telah mendapat populariti dalam Ramadhan, kerana mereka tinggi gula buah-buahan, serta berkhasiat kerana mereka dipenuhi dengan magnesium, kalium dan serat.

3. Elakkan makanan masin dan manis
Makanan yang perlu dielakkan pedas, masin, dan makanan yang diproses seperti makanan dalam tin dan produk dibungkus. Lebih cepat tubuh rosak makan ke bawah, lebih cepat anda akan mendapat lapar. Ini bermakna bukan bijirin sarapan yang manis, cuba oat dan buah-buahan.

4.Pastikan keseimbangan
Makanan yang seimbang adalah penting untuk memastikan anda mendapat nutrien yang mencukupi untuk memastikan sistem imun anda dan berjalan. Makanan Kuasa seperti bijirin, barli, gandum, oat, beras gandum dan kekacang seperti lentil atau kacang dan produk segar seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan kentang yang rendah gula, dan karbohidrat yang tinggi kompleks, yang masih berada dalam sistem anda untuk lebih lama, mengurangkan lapar sepanjang hari. Protein sumber yang kaya seperti daging tanpa lemak, ikan, telur, susu, kacang atau biji juga boleh membantu untuk menstabilkan tahap gula dalam darah, yang seterusnya boleh membantu keinginan dibendung.
 

5. Senaman
Cuba untuk lakukan sekurang-kurangnya 30 minit senaman setiap hari di bulan Ramadhan dan pastikan untuk hidrat dengan banyak cecair. Ini membantu membakar kalori dan meningkatkan stamina seseorang. Masa terbaik untuk bersenam secara sederhana adalah satu jam selepas anda berbuka puasa dengan sesuatu yang ringan seperti berjalan, berjoging, berenang, atau yoga.

1 comment:

Terima Kasih! ^_^